Arc help

Bepaalde combinaties van de parameters kunnen je processor wel degelijk op de proef stellen, waardoor er haperingen optreden en het geheel zelfs kan stilvallen. Mocht dat gebeuren, kan je eventueel proberen om wat geduld opbrengen. Is dat niet genoeg dan kan je de pagina opnieuw inladen. Maar dat betekent: herbeginnen. Iets 'serieus' willen maken, doe je dan ook beter pas als je het wat hebt leren kennen.

Dingen die vertagend werken...
"Wis beeld automatisch" afzetten, zorgt ervoor dat je verschillende figuren boven elkaar kan leggen. Dat kan mooie resultaten opleveren, maar als je dat te lang doet, wordt de prent 'te groot in volume' (daarom geef ik onder de mini laag prentjes het volume in aantal bytes/kilobytes weer). Dat kan te veel worden. Daarom kan je als die vlag af staat, maar best zelf regelmatig het beeld wissen.
Die vlag afzetten en "Life tekenen" of "Animatie" aan, is GEEN goede combinatie. Dan wordt de processor direct overbelast.
Hoe hoger de "Reeks aantal" waarde, hoe groter het volume weer wordt, hoe meer kans op vertraging.
Hoe lager de "Hoek stap" waarde, hoe groter het volume weer wordt, hoe meer kans op vertraging.
Die dingen apart instellen, is meestal geen probleem. Het is de combinatie die telt in deze.
"Life tekenen" en "Animatie" werken het best op 'lager volume'.
Wat zeker een effect kan hebben op het al dan niet haperen, is of er op de achtergrond nog een andere svg prent met animatie aan het draaien is. Dan moet de processor zijn tijd verdelen over die twee.
Klinkt misschien allemaal wat ingewikkeld, maar eens je bezig bent, zal je het wel merken.
Veel hangt af van het gebruikte platvorm. Op mijn iPad zie ik zelden haperingen. Op mijn pc meer en afhankelijk dan nog van de gebruikte browser.

"Pas straal/hoek offset aan na reeks" zijn dan weer vlaggen die aan staan tesamen met "Wis beeld automatisch" af. Moet je maar eens doen en je zal zien waarvoor dat dient. Dan leg je verschillende 'tekeningen' boven elkaar. Kan je dan echter alleen bewaren door de svg op te slaan.

Experimenteren is de leuze. Daarvoor is de simpele '1. Startwaarden' een goede en overzichtelijke keuze. Zo leer je de dingen het best kennen. Geleidelijk kan je dan gaan 'toevoegen'. Als je te ver gaat, zal je het wel merken. Al doende leren, zoals men zegt...

Sla je een SVG opnieuw met dezelfde of een bestaande naam op en je hebt die al bekeken in het venster dat je krijgt via de p-toets, dan kan de browser denken dat het om dezelfde, die eerdere versie gaat. Zodoende zal de browser het de moeite niet vinden op die opnieuw in te laden. Je zal de wijziging pas te zien krijgen, eens de browser gesloten werd of met wat geluk, deze pagina vernieuwd wordt. Niet praktisch, maar je kan een browser nu eenmaal niet verplichten, zonder 'cache' ( = uit het geheugen) te werken.

De achtergrondkleur veranderen, kan je doen door op de kleurpallet te klikken met Ctrl ingedrukt. De tekening weer transparant maken, doe je door er op te klikken.

De afmeting veranderen doe je best in het begin. Maar uiteraard weet je niet altijd waar je al experimenteren, zult uitkomen. Verander je de afmeting, dan is het nodig elke 'gevulde' laag aan te klikken en eventueel op vernieuwen te drukken. Dan herschikt alles zich naar het nieuwe midden. Tenminste als je dat systeem niet gebruikt waarbij er niet automatisch gewist wordt, waardoor je verschillende lagen binnen één laag legt. Zoiets kan niet meer hertekend worden, dus mag je de afmeting in dat geval niet meer wijzigen.

De Pauze/Play knop voor de animatie dient om ervoor te zorgen dat je de animatie van alle lagen tegelijkertijd kunt opstarten, wat het uiteindelijk resultaat zal zijn als je er een svg prent van maakt. Tijdens het wijzigen van animatie instellingen, terwijl de animatie loopt, zullen de lagen niet synchroon lopen, wat in wezen niet representatief is. Het mag. Je experimenteert zoveel je wil. Maar door de animatie-loop pauzeren, kan je veel instellen ineens en dan synchroon starten. Zonder zou dat niet lukken.